STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH CAMPORT

I. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim, a kadrą Camport, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.
1. Rekrutacja kadry Camport.
a) Sprawdzenie kandydatów w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
b) Dostarczenie przez kandydata zaświadczenia o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego.
2. Szkolenia kadry Camport.
a) Szkolenie kadry Camport z zakresu ochrony dzieci przed przemocą i zachowaniami niedozwolonymi wobec małoletnich.
b) Szkolenie kadry Camport z procedur zapobiegania przemocy wśród dzieci.
c) Szkolenie kadry Camport z komunikacji i budowania relacji z dziećmi.

I a. Zasady bezpiecznej relacji między małoletnim, a kadrą Camport.
1. Kadra Camport komunikuje się z dziećmi w sposób jasny, zrozumiały, dostosowany do wieku dziecka i sytuacji.
2. Kadra Camport komunikuje się z dzieckiem z szacunkiem, okazując empatię wobec uczuć i potrzeb. Dostosowuje komunikację do indywidualnych potrzeb dziecka. Nie używa wulgaryzmów i niestosownych gestów.
3. Kadra Camport aktywnie słucha dzieci. Daje im przestrzeń do wyrażania myśli, uczuć, opinii. Nie ocenia, nie krytykuje.
4. Kadra Camport w komunikacji z dziećmi nie stosuje żadnej formy przemocy psychicznej, fizycznej, seksualnej.
5. W sytuacjach konfliktowych kadra Camport wyjaśnia sytuację, nie wyciągając pochopnych wniosków i nie osądzając dziecka.
6. Kadra Camport szanuje prywatność dziecka, jego sekrety, przestrzeń osobistą. W sytuacjach wymagających kontaktu fizycznego dba o to, aby kontakt był ograniczony do minimum i nie był nieprzyzwoity czy niestosowny.
7. Kadra Camport nie prowadzi rozmów z dzieckiem na osobności w zamkniętym pomieszczeniu. W sytuacji delikatnej, pracownik jest zobowiązany poprosić o obecność podczas rozmowy drugiego pracownika.
8. Kadra Camport szanuje granice dziecka, nie narusza jego prywatności i wszelkich zachowań prowadzących do dyskomfortu dziecka. Nie faworyzuje wybranych dzieci z grupy.

I b. Zachowania niedozwolone wobec małoletnich
1. Przemoc fizyczna – działania, które powodują fizyczne obrażenia ciała lub niosące takie ryzyko: np.:  popychanie, szarpanie, ciągnięcie, szturchanie, klepanie, klapsy, ciągnięcie za uszy, włosy, szczypanie,, kopanie, bicie ręką, pięścią, uderzenie w twarz - tzw. "policzek", przypalanie papierosem, duszenie, krępowanie ruchów.
2. Przemoc psychiczna – działania, które mają na celu wywołanie u dziecka uczucia wstydu, strachu, poniżenia: np.: obrażanie, wyzywanie, osądzanie, ocenianie, krytykowanie, straszenie, szantażowanie, grożenie, nieliczenie się z uczuciami, krzyczenie, oskarżanie, obwinianie, oczernianie, czytanie osobistej korespondencji, ujawnianie tajemnic, sekretów, wyśmiewanie, lekceważenie.
3. Przemoc seksualna – działania, które obejmują wszelkie formy aktywności seksualnej, w której dorosły wykorzystuje dziecko do zaspokajania swoich potrzeb seksualnych. Przemoc seksualna może przyjmować różne formy, w tym:
  • Dotykanie ciała dziecka w sposób seksualny: Każde dotykanie, pieszczoty, czy inny fizyczny kontakt mający na celu zaspokojenie potrzeb seksualnych dorosłego.
  • Zmuszanie dziecka do uczestnictwa w aktywnościach seksualnych: Wymuszanie na dziecku udziału w czynnościach seksualnych, które mogą obejmować zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie działania.
  • Eksponowanie dziecka na treści pornograficzne: Pokazywanie dziecku materiałów o charakterze pornograficznym, w tym filmów, zdjęć.
  • Dokonywanie na dziecku czynności seksualnych: Wszelkie bezpośrednie działania seksualne dokonywane na dziecku, w tym gwałt, molestowanie, czy inne formy wykorzystywania seksualnego.
  • Wymuszanie na dzieciach przesyłania materiałów o charakterze seksualnym (np. sexting): Nakłanianie lub zmuszanie dziecka do tworzenia i przesyłania zdjęć, filmów lub wiadomości o treści seksualnej.
II. Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego.
Organizator i kadra wypoczynku jest świadoma czynników ryzyka i oznak krzywdzenia dzieci. Podczas pełnienia swojej funkcji zwraca szczególną uwagę na te aspekty.
1. Rozpoznawanie sygnałów krzywdzenia dziecka
a) Przemoc fizyczna: obrażenia, siniaki, ślady bicia, oparzenia, przypalenia. Dziecko boi się rodzica lub opiekuna prawnego.
b) Przemoc psychiczna: wycofanie, lęk, agresja, depresja. Zachowania nieadekwatne do wieku. Samookaleczanie, moczenie się. Objawy histerii, obsesji lub fobii.
c) Zachowania seksualne: przejawia dziwne bądź nieadekwatne dla swojego wieku zachowania seksualne. Jest wycofane.
d) Zaniedbanie: oznaki niedożywienia, brudne ubrania, nieleczone urazy, choroby.

2. Interwencja w przypadku krzywdzenia małoletniego
a) W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, organizator lub kadra wypoczynku ma obowiązek przekazać tą informację pracownikowi odpowiedzialnemu za ochronę dziecka, który podejmuje rozmowę z opiekunem. Podczas rozmowy z opiekunem przekazuje mu informacje na temat oznak krzywdzenia małoletniego oraz dostępnego wsparcia.
b) Pracownik odpowiedzialny za ochronę dziecka oraz kadra wypoczynku mająca bieżący kontakt z dzieckiem monitoruję sytuację i stan dziecka zapewaniając mu odpowiednią opiekę i wsparcie.

3. Zgłoszenie przemocy wobec małoletniego do właściwych organów.
W przypadku uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia, organizator lub osoba do tego wyznaczona jest zobowiązana do natychmiastowego zgłoszenia sytuacji odpowiednim służbom, takim jak policja, opieka społeczna lub odpowiednie organizacje pozarządowe zajmujące się ochroną dzieci.

4. Udostępnienie pracownikowi odpowiedzialnemu za ochronę małoletniego, listy placówek znajdujących się w miejscu organizacji wypoczynku, które świadczą profesjonalną pomoc:
W przypadku organizacji obóz w Pogorzelicy:

1Placówki ochrony zdrowia –  Poradnia POZ, ul. Mazowiecka 2, 72-350 Niechorze
2. 
Jednostki pomocy społecznej – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rewalu, ul.Warszawska 31, 72-344 Rewal
3. 
Kuratorium oświaty – Kuratorium Oświaty w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 4
4. 
Sądu Rejonowego – Sąd Rejonowy Szczecin – Centrum, ul. Kaszubska 42, 70-227 Szczecin
5. 
Jednostki Policji – Komisariat Policji w Rewalu,  ul. Mickiewicza 21, 72-344 Rewal

W przypadku organizacji obóz w Jantarze:
1. Placówki ochrony zdrowia – Zakład Lekarzy Rodzinnych Stegmed, ul. Wojska Polskiego 12, 82-103 Stegna
2. Jednostki pomocy społecznej – Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, ul Wolności 26, 82-100 Nowy Dwór Gdański
3. Kuratorium oświaty – Kuratorium Oświaty w Gdańsku, ul. Wały Jagiellońskie 24, 80-853 Gdańsk
4. Sądu Rejonowego – Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku, ul. Piekarnicza 10, 80-126 Gdańsk
5. Jednostki Policji – Posterunek Policji w Stegnie, ul. Gdańska 32, 82-103 Stegna

III. Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury "Niebieskie Karty".
1. Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego następuje w przypadku uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia osoby.
2. Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego do organów ścigania składa organizator wypoczynku lub osoba do tego wyznaczona.
3. Zawiadomienie do sądu opiekuńczego składa organizator wypoczynku lub osoba do tego wyznaczona.
4. Procedura „Niebieskiej Karty” jest wszczynana w przypadku uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia małoletniego.
 5. Osobą odpowiedzialną za wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty” jest organizator wypoczynku lub osoba do tego wyznaczona.

IV. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów ochrony małoletnich.
1. Przegląd standardów ochrony małoletnich przeprowadza zespół powołany przez organizatora wypoczynku.
2. Zespół dokonuje oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb aktualizacji, wprowadzenia zmian oraz zgodności z obowiązującymi przepisami,
3. Ocena standardów odbywa się raz na dwa lata.
4. Zespół powołany do przeglądu i aktualizacji standardów ochrony małoletnich sporządza protokół z przeglądu i oceny standardów ochrony małoletnich, oraz naniesionych zmian.
5. Zaktualizowane standardy są udostępnione wszystkim pracownikom firmy Camport, a także są dostępne na stronie internetowej organizatora.

V. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.
1. Osoby odpowiedzialne za przygotowanie do stosowania standardów: pracownicy firmy Camport, prowadzący szkolenie rekrutacyjne.
2. Kandydaci aplikujący do firmy Camport, zapoznawani są ze standardami ochrony małoletnich podczas szkolenia rekrutacyjnego.
3. Po zapoznaniu się ze standardami i zasadami ich stosowania, każdy pracownik podpisuje oświadczenie. (załącznik 1)
4. Wiedza u pracownika, któremu zostały przedstawione standardy ochrony małoletnich są weryfikowane za pomocą testu.

VI. Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.
1. Rodzice lub opiekunowie prawni otrzymują standardy ochrony małoletnich na adres e-mailowy, z którego dokonują rezerwacji wypoczynku.
2. Standardy udostępnione są na stronie internetowej organizatora.

VII. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.
1. Wychowawca oraz kadra Camport, która jako pierwsza pozyskała informację o zdarzeniu zagrażającym małoletniemu.
2. Kierownik wypoczynku.
3. Zastępca kierownika wypoczynku.
4. Koordynator wypoczynku.

VIII. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego;
1. Karta interwencji – załącznik 2
2. Notatka ze zdarzenia – załącznik 3
3. Kopia części A „Niebieskiej Karty” – załącznik 4
Kopie powyższych dokumentów są przechowywane w archiwum firmy.

IX. Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone.
1. Małoletni powinni traktować się z szacunkiem bez względu na płeć, wiek, rasę, pochodzenie etniczne, religię, niepełnosprawność czy inne cechy indywidualne.
2. Małoletni powinni być zachęcani do wyrażania swoich uczuć i potrzeb w sposób empatyczny i zrozumiały.
3. Małoletni powinni mieć możliwość bycia wysłuchanym, a ich opinie i uczucia powinny być brane pod uwagę.
4. Małoletni powinni być zachęcani do współpracy w grupie, pomagania sobie nawzajem i wspólnego rozwiązywania problemów.
Zachowania niedozwolone:
1. Jakiekolwiek formy przemocy fizycznej, takie jak bicie, popychanie, kopanie czy inne akty agresji.
2. Jakiekolwiek formy przemocy psychicznej, takie jak: wyśmiewanie, upokarzanie, groźby, zastraszanie czy inne formy przemocy emocjonalnej.
3. Jakiekolwiek formy przemocy seksualnej, w tym dotykanie ciała w sposób seksualny, wymuszanie uczestnictwa w aktach seksualnych, eksponowanie na treści pornograficzne.
4. Jakiekolwiek formy cyberprzemocy, takie jak wysyłanie obraźliwych wiadomości, publikowanie nieodpowiednich treści w internecie czy inne formy nękania online.
5. Jakiekolwiek formy dyskryminacji, w tym ze względu na płeć, wiek, rasę, pochodzenie etniczne, religię, niepełnosprawność czy inne cechy indywidualne.

X. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet.
1. Podczas obozów urządzenia elektroniczne z dostępem do internetu nie są zabierane uczestnikom i mogą z nich korzystać podczas wypoczynku.
2. Uczestnikom nie wolno nagrywać dźwięku, obrazu oraz fotografować za pomocą telefonu lub innych urządzeń elektronicznych innych małoletnich.
3. Kadra firmy Camport ma zakaz utrwalania wizerunku dziecka, dla potrzeb prywatnych pracownika. Nie może udostępniać zdjęć na social mediach, wysyłać ich rodzicom, czy używać do jakichkolwiek prywatnych potrzeb.
4. Kadra firmy Camport tworzy relacje z obozów i uwiecznia na nich wizerunki dzieci, tylko u dzieci których rodzice wyrazili na to zgodę. Nie jest to wykonywane dla potrzeb prywatnych pracownika, lecz w ramach jego obowiązków służbowych. Po udostępnieniu relacji na platformę wyznaczoną przez organizatora wypoczynku, materiały z telefonu kadry Camport są usuwane.
5. W przypadku gdy rodzic nie wyrazi zgody na udostępnienie wizerunku dziecka, kadra Camport ma zakaz utrwalania wizerunku dziecka.

XI. Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.
1. Wychowawcy firmy Camport mają obowiązek przedstawić dzieciom formy cyberprzemocy takie jak: nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli.
2. W każdej sytuacji, w której doszłoby przez małoletnich do jakiejkolwiek cyberprzemocy, wychowawca ma obowiązek ustalić okoliczności zdarzenia.
3. Wychowawca ma obowiązek zabezpieczyć wszystkie dowody związane z aktem cyberprzemocy (wydruk, zrzut ekranu, zapis strony).
4. Wychowawca ma obowiązek powiadomić kierownika, a ten rodziców dziecka dopuszczającego się cyberprzemocy, jak i dziecka pokrzywdzonego o zaistniałej sytuacji.
5. W przypadku rażącego aktu cyberprzemocy, kierownik wypoczynku ma obowiązek zgłosić zdarzenie do odpowiednich służb: policja.

XII. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
Plan wsparcia małoletniego ustala: koordynator wypoczynku, kierownik oraz wychowawca pokrzywdzonego małoletniego.
1. Kierownik wypoczynku ma obowiązek przekazać informacje rodzicom na temat dostępnego wsparcia dziecka adekwatnego do potrzeb małoletniego: poradnictwo, konsultacje psychologiczne, terapię uzależnień, terapię dla sprawców przemocy, grupy wsparcia, warsztaty umiejętności wychowawczych;
2. Kierownik wypoczynku ma obowiązek wskazać rodzicowi małoletniemu instytucje oferujące: pomoc socjalną poradnictwo i warsztaty w zakresie metod poszukiwania pracy, organizowanie pomocy finansowej, rzeczowej, ciepłego posiłku, zbiórki odzieży